Bart Engel van MARC INBANE

We spreken met Tilburger BART ENGEL, bedenker en samen met zijn vrouw Nele, mede-eigenaar van het merk MARC INBANE. Vader van een 11-jarig zoontje die een talentvolle speler bij NAC Breda is. Niet zo vreemd dus, dat de gesprekken tijdens het eten vaak over voetbal gaan. Daarnaast is Bart een fanatiek sporter en zoekt zijn ontspanning in kitesurfen, snowboarden, mountainbiken, padel en tennis. Een succesvolle en sportieve ondernemer die het lef heeft om ideeën en dromen om te zetten in acties.

Wie ben je en vertel eens iets meer over jouw bedrijf?

In 1996 ben ik naar Dubai geëmigreerd. De eerste jaren werkte ik daar als tenniscoach en daarna om het merk Extran op te zetten. Mijn idee was om daar één jaar te blijven, het werden er uiteindelijk negen. Terug in Nederland werd ik door multinationals benaderd, maar ik koos ervoor om voor een, op dat moment, kleiner bedrijf (Fatboy) te gaan werken. Korte lijnen, geen stukje van de taart, maar met het hele team wereldwijd de markt veroveren. Daar heb ik Nele ontmoet. In 2012 besloten we om voor onszelf te beginnen. Toen we op Schiphol ons vliegtuig misten, oberserveerden we voorbijgangers. Al snel viel ons het verschil op in houding tussen vertrekkende en terugkerende reizigers. De terugkerende reizigers zagen er stralend, gebruind en gezond uit, wat een positief effect had op hun houding. Zo ontstond het idee voor de inmiddels iconische en bekroonde Natural Tanning Spray. MARC INBANE is inmiddels in 45 landen te koop en ontving meerdere nationale- en internationale Awards.

Wat maakt jouw bedrijf zo bijzonder?

We werken met een professioneel team en met partners die dezelfde passie hebben. Mensen verrassen en meer geven dan ze verwachten, levert ons positieve reviews op. Daar doe je het voor. Wereldwijd zijn we continue op zoek naar de beste ingrediënten voor onze producten en werken we met trendscouts: in Japan ontdekten we het unieke 3e generatie Hyaluronzuur SLMW. Toen we net met MARC INBANE startten, was het lastig om producenten te vinden die de uitdaging met ons aan durfden. We konden nog geen aantallen geven en tanning was niet het meest sexy product. Gelukkig vonden we een partij die in ons geloofde en sindsdien zijn we één van hun grootste klanten. Nu kloppen partijen bij ons aan die toen niet met ons in zee wilde gaan. Die vissen naast het net. Dit hanteren we ook bij de salons. We koesteren degenen die in ons merk geloven en bereid zijn dit samen met ons groter te maken.

Waar ben je het meest trots op?

Privé op Nele en Dess natuurlijk. Als ik naar Nele kijk en zie hoeveel ballen zij met een lach hoog kan houden, dan ben ik mega trots. Onze zoon heeft een ijzeren wil en discipline. Hij speelt bij NAC en staat iedere dag te trappelen om te mogen trainen, is leergierig en wil iedere dag beter worden. Zakelijk ben ik er trots op dat onze producten inmiddels in 45 landen te koop zijn. We hebben de eerste jaren veel dalen gekend, maar nooit opgegeven. Ik denk dat ik dit van mijn moeder heb meegekregen. Op 8-jarige leeftijd heb ik mijn vader verloren en dan krijg je op jonge leeftijd een les dat het leven niet altijd eerlijk is. Mijn moeder heeft laten zien dat de wereld niet stilstaat en dat je juist door moet gaan. Vorig jaar zijn we voor een samenwerking benaderd door de LVMH group en daar ben ik enorm trots op. Maar ik geniet net zoveel van klanten die een bedankje sturen, of wanneer ik onze producten mooi geëtaleerd in een salon zie staan.

Waarom zou een kapper juist met jullie moeten samenwerken?

Steeds meer salons onderscheiden zich qua assortiment. Wij bieden daarin een prima ondersteuning. In de crisis zien we dat de verkoop bij salons veel hoger is, omdat daar nu de focus ligt. We zorgen ervoor dat onze producten makkelijk te gebruiken en te verkopen zijn. Bij MARC INBANE weegt de passie om klanten waanzinnig goed te bedienen zwaarder dan financiële doelstellingen. We geven onze buitenlandse partners geen sales-, maar kwaliteitstargets mee. Voordat je met de verkoop van onze producten start, geven we je een producttraining. Als je niet weet hoe je haren moet knippen, dan begin je daar niet aan. Zo ook met tanningproducten. Zodra je weet hoe je deze het beste aanbrengt en promoot, zie je de omzet van je salon stijgen. Hoe makkelijk is het om na het wassen van de haren, de klant te sprayen. Zodra je klaar bent, heeft de klant niet alleen een mooi kapsel, maar ook een lekker zomers kleurtje. Binnen 1 minuut behaal je een omzet, waarvoor je gemiddeld een half uur moet knippen.

Heb je een leuk voorbeeld van een goede samenwerking met een klant?

Zeker, maar daar we zoveel mooie verhalen hebben, wil ik het wat breder trekken. Onze producten worden niet alleen aanbevolen en gebruikt door bekende hair-& make up artists, maar ook door dermatologen. Mensen met huidaandoeningen en huidziektes, zwangere vrouwen of mensen die door antibiotica niet in de zon mogen en toch een natuurlijk zomers kleurtje willen, zijn dankbare klanten van ons. Ook van kapsalons die gespecialiseerd zijn in haarwerken, krijgen we mooie verhalen te horen. Klanten willen niet dat mensen zien dat ze ziek zijn. Door een tanning aan te brengen, krijgt hun doorgaans wat grauwere huid in een handomdraai een mooi egaal gebruinde teint. Dat geeft ze wat meer zelfvertrouwen en een extra boost. Zo ook voor een dame die zich schaamde voor haar vitiligo vlekken. Nadat ze onze producten ontdekte, durfde ze voor het eerst sinds 10 jaar weer een jurkje aan en straalt ze gelukkig ook weer van binnenuit!

Zou je iets meer kunnen vertellen over jullie aanbod?

Onze producten stemmen we vooral op salons af. We hebben producten die vóór, tijdens en na het tannen gebruikt kunnen worden. Het resultaat is dat je langer kunt genieten van een natuurlijke en egaal-gebruinde huid. We bieden verschillende tanningproducten aan, zoals de mousse, spray, bruiningsdruppels en BB-crème. Het mooie aan onze vegan zelfbruiners is dat ze geschikt zijn voor alle huidtinten en huidtypen en mooi blenden met je natuurlijke huidskleur. Gelijktijdig werken ze als een superieure moisturizer. Zo meng je de bruiningsdruppels met je dagcrème, bodylotion en zonnebrandcrème en verandert deze in een BB-crème, waarbij de werking van jouw product behouden blijft. Daarnaast letten we ook op de duurzaamheid van de verpakkingen. Voor de spray gebruiken we bijvoorbeeld geen drijfgas maar een Bag on Valve systeem. Hierdoor zijn geen conserveringsmiddelen nodig voor een langere houdbaarheid, is geen contaminatie mogelijk en het is milieuvriendelijk.

Waarmee onderscheiden jullie van andere soortgelijke aanbieders?

De grootste concurrenten zijn negatieve ervaringen van vroeger: de angst om oranje te worden, vlekken te krijgen of dat het product een nare geur heeft. MARC INBANE staat voor haute couture en dat zie je terug in onze service, trainingen, ingrediënten, producten en ook in de free goodies die min of meer collectors items zijn geworden. Innovatie is onze drijfveer. We zijn de eerste in de wereld met een 4-voudige tanningtechnologie en lanceren binnenkort ook als ‘s werelds eerste tanningmerk een tanningspray die verrijkt is met het unieke 3e generatie Hyaluronzuur SLMW. Als klanten onze producten geprobeerd hebben, zijn de negatieve ervaringen van vroeger in één keer van tafel geveegd. Wekelijks ontvangen we veel aanvragen om klant te worden. De kapperswereld is klein, dat is een voordeel, maar als je niet oplet kan dit ook een nadeel worden. We moeten blijven verwennen en verrassen. Te snel groeien kan ten koste gaan van de service. Als je blijft denken dat iedere bestelling ook je eerste klant is, houd je jezelf scherp. Een neveneffect van groeien is dat je je klant steeds beter leert kennen. We reflecteren en evalueren regelmatig en zo blijven we klanten continue verrassen.

Komen jullie binnenkort nog met iets nieuws op de markt?

Jazeker! Van een aantal kan ik al wat vrijgeven. Zoals aangegeven, lanceren we binnenkort als eerste in de wereld een Hyaluronic self-tan spray. De spray is verrijkt met het 3e generatie Hyaluronzuur SLMW. Nier zomaar een zelfbruiner maar een ware nouveauté boordevol huidverzorgende eigenschappen.Voor ons 9-jarig bestaan werken we samen met een bedrijf in gerecyclede stoffen. Plastic afval afkomstig uit de zee is verwerkt tot een hoogwaardige goodie. Tevens komen we met een item waarbij we een nog breder publiek proberen te bereiken. Heeft te maken met outdoor en ook daar kijk ik heel erg naar uit. Verder hebben we een aantal formules in de pijplijn zitten, waar we nog te ver mee voorlopen. We wachten met de lancering, omdat de markt er nog niet klaar voor is. Volop ontwikkelingen dus. Bezoek onze website marcinbane.com om op de hoogte te blijven. Graag wens ik alle salons heel veel sterkte toe. We hopen dat we met onze ondersteunende acties de crisis een beetje kunnen verlichten.

Ook interessant

Nieuws

Aanbiedingen